کتاب مهندسی اندیشه ( باز سازی و نو سازی اندیشه )


گامی بزرگ در تغییر اندیشه ها ، باورها ، سرشت و اخلاق و اعمال رفتار ها 

اولین اثر تولیدی در عرصه فکر و اندیشه با رویکرد انسان شناختی و روان شناختی به روش پرسشگری و تفکر محوری  



:: برچسب‌ها: تغییر شخصیت
ن : پرسشگران
ت : پنجشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۲
  واضح تر بپرسم در منابع روایی شیعی و سنی تأکید فراوانی شده که سر نوشت و مقدرات یک سال انسان از قبیل ازدواج ، مرگ و مرض ، روزی و ... در شب قدر رقم می خورد اگر امورات یک ساله ما در شب قدر رقم می خورد آیا به قلم اختیار ما این سر نوشت نوشته می شود و به تخییر ما تعیین و تقدیر می می گردد ؟ اگر به تخییر و تقدیر ما انجام می شود آیا فقط شب قدر این اختیار را داریم یا در طول سال این اختیار باقی است ؟ اگر فقط در شب قدر این اختیار هست جبر ما بقی سال چگونه با مختار بودن انسان سازگار است  ؟ اگر در طول سال این اختیار هست پس چرا شب قدر مورد تأکید واقع شده است ؟ اگر شب قدر امورات یک ساله نوشته می شود آیا تغییر بردار هست ؟ اگر قابل تغییر هست تقدیر چه معنای دارد و اگر قابل تغییر نیست تخییر چه حکمی دارد ؟ اگر تقدیر به تعیین خداوند است پس اختیار انسان چه می شود و اگر انسان قدرت بر تغییر داشته باشد پس علم خداوند چه می شود خداوند که تقدیر کرده بود ما در فلان سال ازدواج کنیم اگر جور نشد علم خداوند نعوذ بالله سر از جهل و تغییر در می آورد  ؟ بلاخره یا انسان مجبور و مقهور تقدیر و تعیین خداوند است که با اختیار انسان سازگاری ندارد و یا انسان مختار و آزاد است تقدیر و سر نوشت یک ساله در شب قدر معنا و مفهومی ندارد ؟ پرسشگر ـ می مستی بنوش مستانه شو مستانه شو عزیزم اینجا پاتوق گپ و گفتگوست نه دانشکده حکمت و فلسفه علاوه قرن ها جبری و اختیاری ها به سر هم زدن آخر سر چه عرض کنم دست از مقاومت کشیدن بر سر میزه مذاکره سازش نشستن دوختن و بستن یک مقدار از اختیارات را به خدا واگذار کردن و ته مانده اختیارات را هم به من و تو دادن البته ته مانده ش هم مثل ته دیگ سلف سرویس ها نصف دیگی میشه با این اختیارات ته مانده آدما این همه بساط راه انداخته اند می کشند ، می خورند ، می برند ، می پرند ، ... خدا به ما رحم کرده که بیش از این ندادن اگر بیشتر داده بودن این آدم دو پا چه ها که نمی کرد نکته دیگه این که اصلا به من و تو چه ربطی داره به قول بعضی ها سرت بنداز پایین به وظیفه ات عمل کن و کاری به نتیجه نداشته باش هر چه پیش آمد خوش آمد شب قدر را قدر بدان و با اختیار یا بی اختیار پی ورد و مناجات های شبانه بنشین و الغوث و الغوث و خلصنا من النار بگو و کاری به کار شهر و کشور و وضعیت اجتماعی و سیاسی و مدیریتی نداشته باش برنامه دیروز ، امروز و فردا را ولش کن در خلصه های عرفانی خود دمی خوش باش چه کار داری با آدمای که بی اختیار گالون گالون شیره بر سر من و تو می مالند و بر پیکره بودجه های میلیاردی شهرمان با اسب سفید می تازند و به بصیرت و هوشیاری مردم حزب اللهی و ولایی و شهیده داده قهقهه مستانه می زنند و من و تو از پی آن مستانه دوان دوان می رویم خودتو بچسب قرآن بر سر بگیر بک یا الله بگو شب تا سحر بیدار باش ، هوش یار باش گر سوی مستان می روی مستانه باش مستانه باش. حرف دست آخر این که به من و تو چه قمارخانه و میخانه درش تخته شده و خمارخانه ( کانون های ترک اعتیاد ) و قلیانخانه با ورژن های به روز با مجوز قدرت داران  شریعت مدار وارد بازار شده و به دور از چشمتان کمپ های صحرایی و آلاچیق های .... در شهرها به راه افتاده و اصلا به من و تو چه ربطی دارد آمار طلاق روز به روز اضافه میشه طلاق مگه چیه دختر و پسری که تا دیروز دوست هم بودن حالا قهر کردن دیگه خوش و بشی ندارن تمام شد و رفت ، خدا دیگری را به سلامت بداره با یکی دیگه خوش می شین اصلا به من و تو چه که فارغ التحصیلان دانشگاه از کار و زندگی هم فارغ شده اند کار و بارشان شده است همان که همه  می دونید و ....بالا و پایین شدن دلار و طلا به تو چه ، بزار برخیا سودش ببرن ، برای کشورمان ارز بیارن و.... پاسخ آخر حالا معلوم شد مشکل کجاست مشکل اینجاست که من و تو قلم اختیارمان را به دست هزار دستان دادیم که تقدیرمان را رقم بزنن و با سرنوشت من و تو آن کنند که می کنند بزار بکنند هرچه دلشان می خواد تا شاید من و تو از خواب خوش بیدار شیم و هوشیار شیم .

:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
ن : پرسشگران
ت : پنجشنبه دهم مرداد ۱۳۹۲
2 نظر

اولین و مهم ترین سؤالی که در ماه مبارک رمضان برای صاحبان فکر و اندیشه مطرح است چرایی تحریم آب و نان است واقعا چرا خداوند حکیم و علیم دست بر روی آب و نان گذاشته و به تعبیر دیگر پای روی شکم مردم گذاشته است مگر شکم چیست که آن قدر مهم شده است که یک ماه هر روز قریب به 17 ساعت باید در تحریم آب و نان باشد البته شاید کسانی که به صندلی های نرم و زیر کولرهای گازی لمیده اند فهم و درک این حقیقت سهل و آسان نباشد کسانی که تن به گرمای 40 و 50 درجه تابستان نسپرده اند و زیر آفتاب تموز طعم شیرین لب چروکیده و نای خکشیده  و تن تفتیده را نچشیده اند نمی توانند درک درستی از این آزمون الهی داشته باشند و که چرا باید با آب و نان امتحان شویم البته نمی خوام فلسفه آزمون را در تشنگی و گرسنگی خلاصه کنم بلکه به یک نکته ظریف و لطیفی می خوام اشاره کنم که چرا خدا پا روی شکم گذاشته است و این شکم چقدر مهم و حیاتی است و چه نقش ویژه ای در زندگی ما ایفا می کند و آب و نان از چه منزلت و جایگاهی بر خوردارند که خداوند به وسیله آنها امتحان می گیرد

آری تا نای از نوا نیافتد و تا چشم ها به سیاهی نرود فهم این آزمون سخت است و باید تجربه کرد تجربه این که به آب و نان است که چرخه حیات بشری می چرخد و اندیشه و علم تولید می شود و تمام فضائل و ارزشها و تمام ترقی و پیشرفت ها از سوختی به نام آب و نان تغذیه می کنند پس جا دارد خداوند تبارک و تعالی برای درک این حقیقت ما را به پای آزمون بنشاند کسی که یازده ماه تمام در پای کلاس آب نوشی و نان خوری است یک ماه هم آزمون پس بدهد و چرایی و چگونگی خوردن و آشامیدن را پاسخ دهد

شاید فهم آیه وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ بدون درک ماه مبارک رمضان سخت باشد که چگونه ممکن است حیات علمی و فکری بشریت به آب زنده باشد اما حقیقت آن است که بدون آب فکر و اندیشه ای تولید نمی شود

در آزمون خدا باید به این سؤالات جوا ب داد

1.        آب چیست ؟

2.        آبی که در یازده ماه نوشیده اید چه طعم ومزه ای دارد ؟

3.        آثار و فواید آب چیست ؟

4.        آداب آب خوردن را بیان کنید ؟

5.        ساختمانی که با وام های قرضی از بانک و از این و آن گرفته اید و نداده اید و هر روز پیام و پسگام برایتان می فرستند و نمی دهید و از آب آن ساختمان برای افطار و سحر استفاده می کنید حکمش چیست ؟

6.        وظیفه شما درمقابل کسانی که از تشنگی بی رمق افتاده اند چیست ؟

7.        آبی که می نوشید از کجاتأمین می کنید ؟

8.        آیا صاحب اصلی آب را می شناسید اگر می شناسید وظیفه تان در مقابل او چیست ؟

9.        آیا می دانید برای به وجود آمدن آب چه فراینده پیچیده علمی و صنعتی طی می شود ؟

10.     چرا بدن بیش از هر چیزی به آب محتاج است ؟

چ        چه علل و عواملی باعث نجاست آب می شود ؟

          حکم خوردن آب نجس چیست ؟

 س       چرا .....

12.     نان چیست ؟

13.     از کجا و به چه طریقی به دست می آورید ؟

14.     شرایط به دست آوردن نان پاک چیست ؟

15.     چه علل و عواملی باعث نجاست نان می شود ؟

16.     خوردن نان نجس حکمش چیست ؟

17.     فواید و ثمرات نان پاک چیست ؟

18.     مضرات و نتایج نان نجس چیست ؟

19.     آداب نان خوردن را بیان کنید ؟

20.     فراینده تهیه نان را بیان نمایید ؟

21.     چگونه می شود از نان به نام رسید ؟

22.     در چه صورتی از  خان نان به نام رسیدن زشت نا پسند است ؟

          23.     و ....

موفق باشید



:: برچسب‌ها: آب و نان
ن : پرسشگران
ت : پنجشنبه دهم مرداد ۱۳۹۲
یک نظر

پرسشگر دو دست نیاز به سوی شما عزیزان گشوده است تا با شکوفه های اندیشه های خوبتان پر سازید  یکی از دغدغه اساسی پرسشگر انتخاب موضوعات اولویت دار و ضروری و فراگیر جامعه است که در این راستا از شما خوش اندیشان و صاحب ذوقان انتظار دارد پرسشگر را که نشریه ای است موضوع محور و در یک موضوع از شعر و کاریکاتور و طنز گرفته تا پیامک و پاتوق گفتگو و .... سخن می گوید بر سفره اندیشه خوبتان پذیرا باشید

پرسشگر در شماره اول با بیش از 1500 نسخه چاپ و نشر خود توانست بر سر سفره آسمانی هزاران مهیمان ماه خدا مهمان شود و انتخاب موضوع شماره بعدی به اظهار نظر شما عزیزان خواهد بود

1.        تبلیس ابلیس ـ دام و دان شیطان ( رابطه دختران و پسران )

2.        کاغذهای بی زبان در دستان نا مهربان ( بررسی بودجه شهری و توزیع و هزینه کردها و ثمرات آن برای شهر )

3.        پرسشگری ( بیان اهمیت و آداب و وظایف ، شاخصه ها ، شیوه ها و روش های پرسشگری در جامعه امروزی )

4.        خمارخانه ها ( بررسی اعتیاد و کمپ های ترک اعتیاد )

5.        بلوغ و تکلیف ( بررسی وظیفه مومنان نسبت به مشکلات و گرفتاریهای جامعه  سکوت ، بی تفاوتی ، و ...)

6.        یکجا همه چیز در خانه ( اینترنت و آسیب شناسی آن و هشدارها )

7.        بیراههای همراه ( بررسی آسیب های تلفن همراه برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی و دبیرستانی )

8.         ماه های عسلی  زندگی ها هچلی ( بررسی موضوع طلاق و ازدواج های نا موفق )

9.        خادمان ملت یا تشنگان قدرت  ـ بررسی مدیریت شهری

10.     دره های باراجین ـ بررسی تفریح خانواده ها در روزهای تعطیلی

11.     بی پرده پشت پرده های اتوبوس ـ ( بررسی وضعیت اتوبوس های دانشجویی که از دانشگاه های قزوین به تهران عازم اند )

12.     سجاده نیاز ـ ( بررسی و اسیب شناسی نماز جمعه و جماعات شهر )

13.     و...

        مطالب شما به اسم شما در نشریه و وبلاگ منعکس خواهد شد


ن : پرسشگران
ت : دوشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۲
4 نظر

پرسشگر بر پنجره انتظار نشسته و  بارش اندیشه های  لطیف بارانی شما را نظاره می کند در دنیای ریزش اطلاعات از آسمان و زمین ، ماهواره ، اینترنت ،رایتل و....، پرسشگر  فصل نویی است که شما را با حقایقی لینک می کند که کم تر  دیده می شود پرسشگر مطالبه گری است که حد و مرز نمی شناسد و هدفدار و جهت دار نیست و با هدف و جهت فعالیت می کند به باند و گروهی گره نخورده است و نه جیره خوار خان و نان است و نه خیره به نام و مقام و نه در پی انبان طعام او پرسشگری است که پرسیدن را حق خود می داند و به هر کوی و برزنی گذر خواهد کرد و به مقتضای ضرورت و نیازها با اولویت بندی سخن خواهد گفت او  از عالمی سخن خواهد گفت که به انسان و انسانیت مربوط است از دنیای پر رمز و راز سیاست و اجتماعیات و فرهنگ و اعتقادات از مسائل فردی تا اجتماعی از رأی و انتخاب من و تو  تا شهر و  دیار من و تو  پرسشگر در پی آن است تا با اندوخته ای از شهر خوبان ماه مبارک رمضان با تجربه زندانی تن در حصار گرسنگی و تشنگی دهن بر آب و نان بر بندد و مهر سکوت و بی تفاوتی را از لب بردارد و بر خرمن بی مهری ها ، مرده وشی ها آتش افروزد پرسشگر با شما دین پژوهان دین داری را پرس و جو می کند و دین مالی که حق مالی است به پتک پرسش های مطالبه گرانه پامال می کند پرسشگر آن موجی است که آسودگی اش عدم اوست او با پرسش های اساسی و بنیادین خواب زدگان بی خبر را خبردار خواهد کرد  و مستان بی هوش را هوشیار خواهد ساخت به امید روزی که مستان می قدرت و شهرت و شهوت از  می خواری و میخانه به در آیند .



:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
ن : پرسشگران
ت : سه شنبه یکم مرداد ۱۳۹۲
3 نظر


نام عملیات: رمضان

رمز عملیات: یا علیّ و یا عظیم

محل عملیات: منطقه عمومی نفس اماره

نوع عملیات: نفوذی

هدف: پاکسازی قلب

سلاح: دعا و نیایش

عملیات با نام نامی زهرا (س) آغاز شد



:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
:: برچسب‌ها: مبارزه با نفس
ن : پرسشگران
ت : پنجشنبه بیستم تیر ۱۳۹۲

نقل شده است بزرگ فیلسوف نام دار جهان اسلام علامه طباطبایی ره در ماه رمضان، روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام ا..علیها افطار می‌کرد یعنی هنگام غروب، پیاده به حرم مطهر مشرف می‌شد و پس از بوسیدن ضریح، به خانه می‌رفت و افطار می‌کرد.

اگر نامش جاودانه است به خاطر خضوع و ادب او به اهل بیت علیهم السلام است


:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
ن : پرسشگران
ت : پنجشنبه بیستم تیر ۱۳۹۲
3 نظر

پرسشگر ـ اسم و رسم

این فقط روزه خواران نیستند که با اسم عوض کردن ( نمی خورم می جوم ) واقعیت ها را زیر پا می گذارند و حرمت سنن و قوانین الهی را  می شکنند و کم نیستند افرادی که با عوض کردن اسم ها ؛ رسم ها و حقایق را هم عوض می کنند و با کلاه شرعی سر خود و دیگران شیره مالی می کنند و نظام زندگی جمعی را به چالش می کشند راه برون رفت از این گونه اسم عوض کردن ها چیست ؟ چه باید کرد ؟ چگونه می شود فرهنگ زندگی حق محورانه را بر زندگی منیت خواهانه غالب ساخت؟

 



:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
ن : پرسشگران
ت : پنجشنبه بیستم تیر ۱۳۹۲
یک نظر

آیا می دانید چند هزار جوان در مقابل تفنگ و توپ و تانک و گلوله و خمپاره دشمن با لبان خشکیده و شکم های گرسنه در ماه مبارک رمضان ایستادند و خون پاکشان را پای درخت ایمان و  امنیت و آسایش من و تو جاری ساختند تا درخت ایمان و امنیت من و تو نخشکد ؟ حدود 15 هزار پیر و جوان جام شهادت سر کشیدند تا ایمان من و تو بماند؟ 

پرسشگر

کسانی که حریم ماه خدا را نگه نمی دارند و پاسدار خون های ریخته شده برای ایمان و امنیت شان نمی شوند و به خاطر یک ماه روزه داری پا روی خون پاکان می گذارند اینان حریم چه ارزشی را نگه خواهند داشت ؟ وظیفه من و تو در مقابل اینها چیست ؟ سکوت و بی تفاوتی یا ....



:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
ن : پرسشگران
ت : چهارشنبه نوزدهم تیر ۱۳۹۲
یک نظر

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند صوموا تصحوا روزه بگیرید سالم بمانید

بهلول حکیم به ابن جنید بغدادی عارف بزرگ  گفت تو اي ابوالقاسم که مردم را ارشاد می کنی آیا آداب غذا خوردن خود را می دانی ؟وی گفت آداب اسلامی غذا خوردن را مراعات می کنم

1.       بسم الله می گویم

2.       و از غذای جلوي خود می خورم .

3.        لقمه کوچک برمی دارم .

4.        به طرف راست دهان می گذارم آهسته می جوم

5.       و به لقمه دیگران نظر نمی کنم .

6.        در موقع خوردن از یاد حق غافل نمی شوم .

7.       پایان هر لقمه که می خورم الحمد لله می گویم

8.       قبل و بعد غذا دست می شویم .

 بهلول برخواست و گفت : تو می خواهی مرشد خلق باشی در صورتی که هنوز آداب غذا خوردن خود را نمی دانی و به  راه خود رفت .پس مریدان شیخ گفتند یا شیخ این مرد دیوانه است . جنید گفت : دیوانه اي است که به کار خویشتن هشیار است و سخن راست را از او باید شنید و از عقب بهلول روان شد و گفت مرا با او کار است . چون بهلول به خرابه اي رسید باز نشست . ابن جنید دامنش را گرفت و گفت اي بهلول من نمی دانم تو قربه الی الله مرا بیاموز . گفت تو ادعاي دانایی می کردي ؟ شیخ گفت : اکنون به نادانی خود معترفم . بهلول گفت :
اینها که تو گفتی همه فرع است و اصل غذا خوردن آن است که لقمه حلال را باید و اگر حرام را صد از اینگونه آداب به جاي آوري فایده ندارد و سبب تاریکی دل می شود .

پرسشگر ـ به کجا چنین شتابان

چرا خداوند متعال در ماه مبارک دست روی نان و آب مردم گذاشته؟

در جامعه امروزی که بازاری ، اداری ، کاسب و گارگر و ... همه به گونه ای در دام شیطان گرفتار شده ایم و هزاران دوز و کلک برای به دست آوردن روزی دست و پا می کنیم و با شتاب به سوی روزی نا پاک می دویم چگونه می توان به دنبال غذای حلال و سفره  پاک بود و آیا سبب تاریکی امروز جامعه که موجب گسترش موج طلاق ، اعتیاد ، رو کردن به تفریحات ناسالم و توسعه شبکه های مستهجن ، حلقه ها و نحله های انحرافی و ... شده است از ناپاکی آب و نان نیست ؟ چه باید کرد از کجا شروع کنیم ؟



:: موضوعات مرتبط: ویژه نامه میهمانی خدا
ن : پرسشگران
ت : چهارشنبه نوزدهم تیر ۱۳۹۲
یک نظر