خانه / ایستگاه نور / فقر مایه خفت و حقارت

فقر مایه خفت و حقارت

فقر در منطق دینی 

«وَلا تُؤتُوا السُفَهاءَ اَموالَكُم الَّتي جَعَل اللّهُ لَكُم قِيامَا»       

 «ذُقتُ المِراراتِ كُلَّها، فَما ذُقتُ شيئا أمَرَّ مِنَ الفَقرِ»

«يا رَبِّ الفَقرُ أشَدُّ مِن نارِ نمرُودَ»

 اِنَّ الفَقرَ مَنقِصةٌ لِلدّينِ، مَدهَشَةٌ لِلعَقلِ، داعيَةٌ لِلمَقتِ.۸

كادَ الفَقرُ أن يَكُونَ كُفرا.۱۱      

يا بُنَيّ! لاتَلُمْ اِنْسانا يَطلُبُ قُوتَه فَمَن عَدِمَ كَثُرَ خَطاياهُ.۱۲

مَن استَغني كَرُمَ عَلي أهلِه وَمَنِ افتَقَرَ هانَ عَلَيهِم.۱۴       

اَلفَقرُ يُخرِسُ الفِطَنَ عَن حُجَّتِهِ.۱۵

مَن قَلَّ ذَلَّ.۱۶

اَلقَبرُ خَيرٌ مِنَ الفَقر.۱۷

اَلفَقيرُ غَريبٌ فِي بَلَدَتِهِ.۱۸

اَلفَقيرُ حَقيرٌ لا يُسمَعُ كَلامُهُ وَلا يُعرَفُ مَقامُه.۱۹ 

 ألفَقرُ يُنْسي.۲۰

واعلموا عباد اللّه انّ المتّقين ذهبوا بعاجل الدّنيا و آجل الآخره فشاركوا اهل الدّنيا في دنياهم، ولم يشاركوا أهل الدّنيا في آخرتهم. سكنوا الدّنيا بأفضل ما سكنت، وأكلوها بأفضل ما أكلت، فحظّوا من الدّنيا بما حظّي به المترفون، و أخذ و امنها ما اخذه الجبابرة المتكبّرون ثمّ انقلبوا عنها بالزّاد المبلغ والمتجر الرّابح.۱

من وجد ماءا وترابا ثمَّ افتقر فأبعده اللّه.۱۲

وليكن نظرك في عمارة الارض ابلغ من نظرك في استجلاب الخراج لانّ ذلك لا يدرك الاّ بالعمارة ومن طلب الخراج بغير عمارة اخرب البلاد واهلك العباد.۱۴

۴″اسلام از توده پیدا شده است و برای توده کار می کند. اسلام از طبقه بالا پیدا نشده است. پیغمبر اکرم از همین جمعیت پایین بود… اصحاب او از همین مردم پایین بودند؛ از این طبقه سوم بودند؛ آن طبقه بالا مخالفین پیغمبر اکرم(ص) بودند. “‏[۱۴] ‏َ

منطق امام خمینی ره در مبارزه با فقر 

‏‏”مستضعفان اگرچه با عده ای قلیل علیه مستکبران، اگر چه با ساز و برگ مجهز و قدرت شیطانی عظیم مأمورند، چونان سرور شهیدان قیام کنند. “‏‏‏” ائمه و فقهای عادل موظف اند از نظام وتشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانۀ اسلام و خدمت به مردم استفاده کنند. “‏[۲۵] 

‏‏”آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند، حمایت از محرومین و پابرهنه هاست. چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسئولیت بزرگ بدانیم و در تحقق آن اگر کوتاهی بنماییم خیانت به اسلام و مسلمین کرده ایم. “‏[۲۹] 

‏‏- یک موی سر گودنشینها و کوخ نشینها بر همه کاخ ها و کاخ نشینها شرف و برتری دارد. [۳۷] 

‏‏- عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان وجود ندارد. [۳۸] 

پایین شهری ها ولینعمت ما هستند، آنها ما را از زندانها بیرون آورده اند و به قدرت رسانده اند و اگر تا آخر عمر به آنها خدمت کنیم، نمی توانیم از عهدۀ آنها بربیاییم. [۴۶] ‏‏- حکومتها در طول تاریخ در اختیار سرمایه دارها بودند و به همین دلیل همیشه دچار انحراف بودند. [۵۸] 

‏‏”در طول تاریخ، حمایت حکومتها از قلدرها بوده است. شما هر حکومتی را که در این دو هزار و پانصد سال دوران ظلمت در نظر بگیرید، هر حکومتی هر چه عادل بوده، هر چه جنت مکان بوده در نظر بگیرید… پیدا نمی کنید یک حکومتی که برای مستضعفان باشد، برای این کوچه و بازاریها باشد، برای همین پابرهنه ها باشد، هرچه بودند برای ملک دارها بودند و برای قدرت دارها بودند و برای سرمایه دارها بودند. “‏[۶۹] 

درباره ی علیرضا شجاعی

من علیرضا شجاعی هستم اندیشه گم شده دوران ماست در جست جوی پرسشهای بنیادینی هستیم که این گم شده را پیدا کند...

همچنین ببینید

تحلیل سیاسی یا تعطیلی اندیشه

تحلیل تا تعطیل فکر و اندیشه مدیر مسئول کیهان در تحلیل انتخاباتی خود گرفتار مغالطات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *