خانه / ایستگاه نور / در سوک مادر خوبی ها

در سوک مادر خوبی ها

فلسفه احیاء ایام فاطمیه چیست ؟

چرا باید بعد از گذشت چندین قرن از ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها باید یاد و نام  او زنده نگه داشته شود ؟

در زنده نگه داشتن نام  و یاد او چه اثرات و فوایدی وجود دارد ؟

آیا امروز وظیفه و رسالت ما احیاء ایام فاطمیه است و چیزی مهمتر و ضروری تر از ایام فاطمیه وجود ندارد ؟

در شرایطی که جهان اسلام گرفتار اختلافات مذهبی است و دشمنان از این اختلافات برای خون ریزی بهره می گیرد و مذاهب مختلف را به جان هم می اندازد ایا ضرورتی برای احیاء امر فاطمیه وجود دارد ؟

آیا امروز با وجود ده ها گرفتاری در جهان اسلام و مملکت اسلامی مانند طلاق و اعتیاد و بد اخلاقی های اجتماعی و بیکاری و معضلات آموزشی و تربیتی جایی برای احیاء فاطمیه وجود دارد ؟

آیا هزینه میلیون ها ساعت و ده ها میلیون تومان برای احیاء فاطمیه ضرورتی دارد بهتر نیست این همه زمان و پول برای سامان بخشی به امورات اجتماعی هزینه شود ؟

عقل و وحی معیار کشف حقیقت

هویت انسانی ما به عقل و وحی است به عبارت دیگر انسانیت ما قائم به عقل و وحی است سخن جهنمیان این است که لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر اگر ما به فرمان وحی تن می سپردیم و یا از عقل تبعیت می کردیم گرفتار عذاب جهنم نمی شدیم بنابر این انسانیت ما قائم به عقل و وحی است کسی که تابع عقل نباشد و سر سپرده وحی نباشیم از حریم انسانی خود خارج شده ایم محور احکام عقلی منفعت است و عقل را به منفعت شناسی اش می شناسیم هر جا منفعتی بر ما باشد عقل فرمان به اصطیاد و هر جا ضرری متوجه ما شود عقل از آن نهی می کند پس تبعیت از عقل یعنی بر خورداری از منفعت و نافرمانی از احکام عقلی یعنی گرفتار شدن در مضرات و خسارات

عقل ما در مواجه با موضوعات مختلف چهار مرتبه را طی می کند

  1. طبق حکم عقل افعال ما باید بر محور منفعت باشد
  2. دومین حکم عقل جلب منفعت حداکثری است و عقل رضایت به منفعت حداقلی نمی دهد
  3. سومین دستور عقل بر جلب منفعت حداکثری جمعی است نه فردی یعنی اگر یک موضوعی منفعت فردی داشته باشد ولی بر جامعه ضرر بزند عقل ما را مکلف به پیروی و متابعت نمی کند و اگر سود و منفعت جمعی داشته باشد اگر چه به ضرر شخص باشد عقل ما را مکلف به انجام آن می کند
  4. مرحله چهارم حکم عقل آن است که علاوه بر بر خورداری از منفعت حداکثری و دارای منفعت جمعی باید آن منفعت معادل و جایگزین برتر نداشته باشد اگر دو کار باشد که هر دو دارای منفعت مساوی اند اما یکی کم هزینه و دیگری هزینه بر است در این صورت ما موظف به آنیم که آن کاری را انجام دهیم که منفعت بیشتر با هزینه کمتر دارد

با توجه به مطالب فوق در احیاء ایام فاطمیه چه سود و منفعتی برای فرد و جامعه دارد آیا صرف این که منفعتی دارد آیا موظف به انجام آنیم چه منفعت حداکثری بر احیاء ایام فاطمیه مترتب است

اگر منفعت حداکثری دارد آن منفعت چیست علاوه اگر منفعت حداکثری داشته باشد اما برای اقلیتی از مردم مثلا برای اهل مسجد و هیئات آیا باز ما مکلف به احیاء آن خواهیم بود ؟

احیاء ایام فاطمیه چه منفعت حداکثری دارد ؟

به فرض احیاء ایام فاطمیه آیا بدل و جایگزینی بهتر از آن وجود ندارد که سود و منفعت بیشتر و ضرر و خسارتش کمتر باشد ؟

دلایل احیاء ایام فاطمیه

در چهار فصل و چهار محور مطالب طرح می شود

  1. احیاء ایام فاطمیه در حقیقت احیاء حیات انسانی است و احیاء و زنده نگهداشتن یاد و نام فاطمه در حقیقت احیاء ارزش ها و فضلیت های گم شده است احیاء ایام فاطمیه احیاء قبر گم شده نیست احیاء صورت نیلی شده نیست احیاء پهلوی شکسته نیست احیاء دفن شبانه نیست احیاء حیات انسانی در پرتو حیات نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها است .

احیاء یاد و نام فاطمه برای زنده نگهداشتن و پاسداری از حریم انسانیت است دیوار چین نیست که قربانگاه انسانیت باشد و امروز به عنوان یک اثر تاریخی سالانه مورد بازدید میلیون ها انسان باشد و از دیدن آن در حیرت و سرگردانی بسر ببرند و از گذشته تلخ و تاریک آن یاد نکنند و هزاران انسانی که قربانی آن شده اند سخنی از آنها گفته نشود احیاء یاد فاطمه زنده نگشتن اهرام ثلاثه مصر نیست امروز صفحه تاریک آن دیده نمی شود چقدر انسان ها لگد مال شده اند تا آن ها قد بر افراشته اند اما حضرت زهرا قامتی بر افراشته که به برکت وجودی او انسانیت نه تنها قد خم نکرد بلکه سر بر آسمان بر افراشت به برکت وجودی او حسن و حسین تربیت شدند به برکت وجودی او قهرمان کربلا زینت بشریت زینب کبری تربیت شد و مایه مباهات فخر انسانی است در دامنه وجودی او انسانی قامت بر افراشت که ملائکه افتخار سجده بر آستان او را دارند شخصیت بی نظیری مانند امام صادق علیه السلام که یکی از علمای بزرگتر در حق او گفت امام صادق کسی که ما رأت عین و سمعت اذن و لاخطر علی قلب بشر افضل من جعفر بن محمد

آری احیاء نام و یاد فاطمه یعنی بازخوانی دوباره حیات انسانی و شناسایی ابعاد وجودی آن در سایه سار شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها

  1. احیاء ایام فاطمیه احیاء حیات علمی است بشریت از چشمه معارف او بهره گرفته و می گیرد اگر نبود فاطمه بشریت حظ و بهره ای از علم و معرفت نداشت در روایتی می فرماید لولا محمد و الاوصیاء من ولده لکنتم حیاری کالالبهائم اگر نبود فاطمه بشریت حاصلی از علم و دانش نداشت .
  2. احیاء ایام فاطمیه زنده نگهداشتن حیات دینی و ایمانی است دین عالی ترین حقیقتی است که بشریت از آن بر خوردار است و این دین محصول وجود نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها است به برکت وجودی اوست که نبوت و رسالت و امامت به بشریت ارزانی می شود
  3. احیاء ایام فاطمیه احیاء حیات نورانی است و سامان بخشی به حیات اجتماعی وسیاسی مبتنی بر اصل الجار ثم الدار است

مدعای ما این است که احیاء نام و یاد فاطمه پر سودترین حقیقتی است که بشریت می تواند از آن بیشترین سود را ببرد احیاء یاد و نام فاطمه

 

 

درباره ی علیرضا شجاعی

من علیرضا شجاعی هستم اندیشه گم شده دوران ماست در جست جوی پرسشهای بنیادینی هستیم که این گم شده را پیدا کند...

همچنین ببینید

تحلیل سیاسی یا تعطیلی اندیشه

تحلیل تا تعطیل فکر و اندیشه مدیر مسئول کیهان در تحلیل انتخاباتی خود گرفتار مغالطات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *