خانه / ایستگاه اندیشه / تمدن زایی شیعه-بخش دوم

تمدن زایی شیعه-بخش دوم

🔸به آن جهت در این کتاب به جواب سؤالات عزیزان پرداخته شده که نه تنها سؤالات دغدغه‌ی نسلی است که نظر به افق‌های بلندی از زندگی دارد، بلکه بنا بر این است که از طریق جواب‌هایی که داده می‌شود، آینده‌ای نمایان گردد که خداوند برای بشر مقدار کرده و بشریت هنوز از رجوع به آن کاهلی می‌کند و بر طول تاریخ سرگردانی خود می‌افزاید. به این امید به سؤال‌ها با حوصله‌ی زیاد جواب داده شده تا ابتدا تصوری صحیح از تمدن اسلامی ارائه شود و ان‌شاء‌الله نظر ما به تحقق آن معطوف گردد، چون تمدن اسلامی باید از قلب ها شروع شود وگرنه با بخشنامه هیچ چیزی عوض نمی‌گردد.

🔸اگر با نظر به تمدن اسلامی، راه برگشت به نگاهی که عالم و آدم را در منظر الهی می‌نگرد و تعریف می‌کند، ظاهر نشود باید بدانیم که زمان زیادی نمی‌گذرد که دیگر چیزی به نام تفکر اصیل اسلامی نخواهیم داشت و به کلی از کیستی اسلامی خود و چیستی آیات الهی جاهل می‌مانیم و در عین انجام عبادات دینی، از عالم دینی بیرون می‌افتیم.

🔸برای عبور از یک نظام، یا یک فرهنگ و تمدن، به نظام و تمدنی دیگر، هزاران_سؤال در مقابل انسان قرار می‌گیرد، سؤالاتی از این نوع که چرا باید از تمدن قبلی عبور کرد و چگونه می‌توان به تمدن مورد نظر دست یافت و تا در جوابگویی به هر دوی این سوالات موفق نباشیم، عزمی در جامعه برای عبور از تمدن قبلی و رجوع به تمدن جدید ظهور نمی‌کند و نتیجه به این امر است که سراسر کتاب را سؤال و جواب‌هایی تشکیل داده که چرا باید از فرهنگ مدرنیته عبور کنیم و چرا باید با تمام جدیت نظرها را متوجه تحقق تمدن اسلامی کرد.

🔸پس از روشن شدن نیاز انسان به جامعه‌ای که منشا قوانین آن باید عالم قدس باشد و روشن شدن این نکته که تمدنی ماندنی است که از وَهمیات به سوی واقعیات و به سوی سنن عالم سیر کرده باشد و به جای سرکوبی طبیعت، بتواند ابعاد پنهان آن را به انکشاف بکشاند، به این نتیجه می‌رسیم که تمدنی ماندنی است که جوابگوی تمام ساحات انسانی باشد و تمدن_غرب که در نهایت مادیت و شتابزدگی است هرگز نمی‌تواند جوابگوی نیازهای واقعی انسان باشد و پایدار بماند، تمدن مقابل تمدن غربی، تمدنی است که شیعه مسئولیت بنیانگزاری آن را به عهده گرفته است، به خصوص که شیعه به جهت فرهنگ انتظار، قدرت تشخیص ظلمات_غرب و گذار از آن تمدن را در خود دارد و انقلاب اسلامی در جایگاه تاریخی مخصوص به خود، مرحله‌ی گذار و عبور از فرهنگ مدرنیته به تمدن_اسلامی است.

🔸ما معتقدیم بازسازی امت واحده‌ای اسلام که با راهنمایی‌های ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام ممکن گشته، به عهده‌ی شیعه می‌باشد، و بیداری اسلامی در دوران جدید از نفحات الهی است و لذا نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود و از آرمان‌های متعالی آن غفلت نمود. باید در خیزش اسلامی قرن حاضر، افق‌های حرکت را تا تحقق تمدن_اسلامی مدنظر داشت، و لازم است در این کار، ظرائف و دقائق فراوانی مورد توجه قرار گیرد که از جمله‌ی آنها دو نکته از همه مهم‌تر است؛ یکی آگاهی به چیستی تمدن اسلامی است و دیگری شناخت مانع اصلی تحقق آن تمدن، یعنی فرهنگ مدرنیته. اگر خاستگاه فلسفی و اجتماعی فرهنگ مدرنیته به خوبی شناخته نشود، انرژی خیزش عظیم اسلامی پس از مدتی هدر می‌رود و باز جهان اسلام در تارهای عنکبوتی فرهنگ مدرنیته خود را اسیر می‌یابد و جوانان امیدوار به آینده‌ی جهان اسلام ناامید خواهند شد.

🔸از آنجایی که چیستی تمدن اسلامی مسئله‌ی بسیار مهمی است و خلأ تئوریک برای تبیین اهداف آن هر محققی را که در صدد است در موضوع تمدن اسلامی سخن بگوید آزار می‌دهد، بحث و «تمدن‌زایی شیعه» یا «مسئولیت شیعه در ایجاد تمدن اسلامی» به عنوان فتح_بابی در این امر، کار را به عهده گرفته است. کوتاهی در این امر موجب جایگزینی‌های التقاطی و انحرافی خواهد شد و نیز سبب انجام ندانم کاری‌ها و سوءاستفاده از این خلأ توسط دشمنان می‌گردد. ظهور خلق‌الساعه‌ی تئوری‌های مجهول و غفلت از تئوری‌های هماهنگ با آرمان‌های انقلاب_اسلامی، گفت‌وگو از تمدن اسلامی را بسیار ضروری کرده است، آن هم به صورتی که باید به ظهور امام_معصوم عج‌الله‌تعالی‌فرجه ختم شود.

🔸بحث از تمدن اسلامی، عاملی جهت دهنده و برانگیزاننده به سوی آینده مطمئنی است، آینده‌ای که بشر از طریق حکومت جهانی اسلام، تقدیر شده است و همان‌طور که امام_خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) فرمودند: «اهداف عظیم این انقلاب، ایجاد حکومت جهانی اسلام است.» وبه واقع اگر بتوانیم موضوع را به طور صحیح تبیین کنیم، نه‌تنها مسئله تضاد بین شیعه و سنّی از بین می‌رود، بلکه جهان_اسلام متوجه خواهد شد که شیعه به عنوان اندیشه‌ای که مسئولیت بنای احیاء جهان اسلام را دارد به صحنه آمده است و درصدد است از طریق راهنمایی‌های اهل‌‌البیت پیامبر (علیهم‌السّلام) همه‌ی جهان اسلام را به رونق شایسته خود برساند.

🔸گفتگو از تمدن اسلامی، آن هم به صورتی که در فرهنگ اهل‌البیت (علیهم‌السّلام) مطرح است علاوه بر آن‌که مانع انحراف از اهداف اصلی می‌گردد، ان‌شاءالله عامل ظهور با برکت امام_معصوم (عجل‌الله تعالی فرجه) خواهد شد و بر این اساس اعتقاد داریم این نوع گفت‌وگوها می‌تواند عاملی جهت‌دهنده و برانگیزاننده به سوی آینده‌ای مطمئن باشد و وسیله‌ای است که از یک طرف موجب تصوری کامل‌تر از تمدن اسلامی می‌گردد و از طرف دیگر راه‌کارهای عبور از تمدن غربی را می‌نمایاند.

🔹منبع:
کتاب تمدن‌زایی شیعه -آقای اصضر طاهرزاده

 

گام نهایی انقلاب اسلامی در ادبیات امام(ره)، تمدن اسلامی است

امام خمینی(ره) بارها در صحبت هایش تاکید کردند که ما به دنبال به اهتزار درآوردن پرچم لااله‌الا‌لله در سراسر قله‌های دنیا هستیم. لااله‌الاالله یعنی الهی شدن و خدایی شدن و این الهی شدن در وهله اول کسانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که خدا را قبول دارند و همچنین می‌تواند کسانی را که خدا را هم قبول ندارند اما الوهیتی در دل خود دارند را در بربگیرد. تعبیر امام که پرچم لااله‌الاالله را می‌خواهیم در دنیا به اهتزاز درآوریم یعنی می‌خواهیم دنیای واحد و یکپارچه الهی را بسازیم و این همان تمدن_اسلامی است.

🔸تمدن وقتی شکل می‌گیرد حوزه گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و مذاهب را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد. شاید برون مایه یک تمدن شیعی باشد، اما تمدن اسلامی را تشکیل دهد که سایر مسلمانان و حتی غیرمسلمانان هم در ذیل آن بتوانند زندگی کنند. بنابراین ادبیات فرافرقه‌ای و فراملی امام خمینی (ره) زمینه ساز حرکت تمدنی بوده است.

حجت‌الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی

درباره ی سیدامین حسینی

همچنین ببینید

سیره تربیتی امام صادق علیه السلام

noormags-روش_های_تربیت_اجتماعی_در_سیره_امام_صادق_علیه_السلام-۱۱۱۹۷۹۷_۳۸۶۶۵۴noormags-روش_های_تربیت_اجتماعی_در_سیره_امام_صادق_علیه_السلام-۱۱۱۹۷۹۷_۳۸۶۶۵۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *