خانه / ایستگاه نشر / تمدن زایی شیعه-بخش سوم

تمدن زایی شیعه-بخش سوم

 

🔸با تدبر در اسلام و حقانیت آن، به عنوان آخرین و کامل‌ترین راه کار برای زندگی بشر و با توجه به این که فرهنگ اهل‌البیت پیامبر(علیهم‌السّلام) کامل‌ترین جلوه‌ی اسلام است، انقلاب_اسلامی بستر مطلوبی خواهد بود تا انسان را در نیل به فضائل مورد نیاز یاری کند و به عنوان یک نظام اجتماعی امکان بسط آرمان‌های اصیل انسانی را فراهم نماید، و درست به همان صورت که «انسان_کامل» آرزوی انسان ناقص است تا با نزدیکی به او از نقص‌های خود آزاد شود، دستیابی به تمدن_اسلامی آرزوی انسانی است که می‌خواهد اهداف بقیة‌اللهی را عینی و کاربردی نماید و بر این اساس موضوع تمدن‌زایی_شیعه را به میان می‌آوریم.

🔸برعکس بسیاری از اقوام و ملل موجود در دنیا که نه انسان آرمانی آنها حی و حاضر است، و نه مدینه‌ی فاضله‌ی آنها امکان تحقق عینی دارد، در فرهنگ اهل‌البیت(علیهم‌السّلام)، هم انسان آرمانی‌اش به‌عنوان انسانی معصوم حی و زنده و حاضر است، و هم تمدن آن، تمدنی است که با برنامه‌های کتاب آسمانی تحریف نشده، توسط امامی معصوم تب بیرون و ارائه می‌شود و چنین شرایطی است که عنایت الهی را در جهت به ثمر رساندن اهداف عالیه ی انسان به همراه می‌آورد.

🔸[با توجه به مطالب قبل ] سلسله مباحث «تمدن‌زایی شیعه» یا «مسئولیت شیعه در ایجاد تمدن اسلامی» درصدد است در شرایطی که بشریت از فرهنگ مدرنیته سرخورده است و به فکر راه و چاره‌ای اساسی است، او را متذکر فرهنگی نماید که عاقبت زمین و زمین‌یان باید به سوی آن فرهنگ باشد تا وعده‌ی اقامه‌ی_حق، صورت بالفعل به خود بگیرد و هرچه زودتر جهت‌گیری بشر به سوی آن تمدن شروع شود و بشر به همان اندازه زودتر به بلوغ خود نزدیک گردد.

🔸امید است مجموعه‌ی جواب‌هایی که مطرح شده زمینه‌ی تفکر نسبت به آن وعده‌ی بزرگ الهی را فراهم نماید و بشریت هر چه زودتر به سوی ثمر‌دهی بیشتر حرکت کند، إن‌شاءالله.

🔸نیاز بشر به تمدن قدسی(۱)
… قوانینی باید جامعه را مدیریت کند که اولا؛ همه‌ی ابعاد بشر را جواب دهد. ثانیا؛ از آسمان آمده باشد و دارای جنبه‌ی قدسی باشد. باید بر روی این نکته ی اخیر تأمل کرد، زیرا اگر خود شما هم بپذیرید حرف‌هایی که [مثلاً] کانت گفته حرف‌های خوبی است مقید نیستید به آنها عمل کنید! چون شما را از نظر سرشت و فطرت آنچنان نساخته‌اند که به صرف خوب بودن حرف‌ها به آن عمل نمائید، شما را آنچنان ساخته‌اند که به حرف آسمانی که در عین خوب بودن، قدسی است، وفادار بمانید و در چنین حالتی است که احساس به ثمر رسیدن می‌کنید. تجربه کرده‌اید حتی اگر مردم حرف‌های غیرمنطقی خرافی را تصور کنند از طرف خدا و پیغمبر(ص) صادر شده به آنها عمل می‌کنند، چون در دل عمل خرافی یک وهمی هست که این‌ها را خدا و پیغمبر(ص) گفته‌اند لذا با این که با عقل تطبیق نمی‌کند ولی چون حس می‌کنند با عمل به آنها به بعد اطاعت از معبود جواب داده‌اند، عمل می‌کنند. ولی حرف‌های کانت را با این که عقل غربی بسیاری از آن‌ها را منطقی می‌داند و مردم به آن احترام می‌گذارند به آنها عمل نمی‌کنند. بر همین اساس بر آسمانی بودن قوانین تأکید می‌کنم. البته غیرممکن است حرف و سخنی آسمانی باشد و منطقی نباشد، عرض بنده آن است که با فرض منطقی بودن یک سخن و یک دستور چنانچه قدسی نباشد، ضمانت اجرا و بقا ندارد.

🔸نیاز بشر به تمدن قدسی(۲)
اگر غرب به دستورات کانت عمل کرده بود به چنین بحرانی که امروز گرفتار آن شده‌است، دچار نمی‌شد، ولی چون پایگاه اندیشه‌ی کانت، بشری است نه الهی، مردم آن حرف‌ها را برای رسیدن به یک زندگی تضمین شده نمی‌توانند بپذیرند. هر چند آن حرفها را از نظر عقلی قبول دارند. انصافاً اگر مردم اروپا با حرف‌های کانت زندگی کنند زندگی و رفتارشان خیلی بهتر از این می‌شود که فعلاً هست اما نمی‌توانند، چون این حرفها را یک «آدم» زده است. بشر در زندگی‌اش به مقدسات نیازمند است. حالا این که آیا حرف‌های کانت نقص دارد یا نه، مسلم نقص دارد، ولی نقص اصلی آن حرفها برای عمل کردن، در رابطه با آسمانی نبودن آنهاست.

🔸این نکته را فراموش نکنید که پایه‌گذاران غرب امید داشتند با افکار کانت بهشت موعودی را که پیامبران (علیهم السلام) و عده داده بودند، بر روی زمین بنا کنند، چون چنین استعدادی را در افکار کانت می‌دیدند، ولی چرا نشد؟ جا دارد که بر روی این موضوع مفصلاً بحث شود، اما این حداقل بحث را جدی بگیرید تا ان‌شاء‌الله به یک تحلیل خوبی برسید. حرف‌هایی که کانت در رابطه با اخلاق زده خارج از مبانی سخنش جدا از حرف‌های پیغمبران(ص) نیست اما متأسفانه نیامد از پایگاهی که انبیاء (علیم السلام) با بشر سخن گفتند با مردم سخن بگوید و حرف‌های پیامبران (علیهم السلام)را به بشر گوش‌زد کند، بلکه آن حرفها را تحت عنوان یک فلسفه در دستگاه عقلی خودش آورد و ارائه داد.

🔹منبع:
کتاب تمدن‌زایی شیعه-آقای اصغر طاهرزاده

درباره ی سیدامین حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *