خانه / اندیشه سرای مرصوص / انتصاب و انتخاب

انتصاب و انتخاب

مهمترین سئوالی که برای یک مومن شیعی در حوزه مسائل اعتقادی مطرح است بحث امامت است چون مسئله امامت در فرهنگ شیعه بعنوان اساسی ترین و کلیدی ترین و جزء اصول دین به حساب می آید و در بین اصول دین اصل امامت نشان دهنده هویت اندیشه شیعی است که اگر مسئله امامت به طور صحیح و منطقی اثبات و برهانی نشود اساس اعتقادات شیعه مخدوش می شود و حتی بحث از نبوت و توحید که در تفکر شیعی معنای خاصی دارد از بین می رود چون توحید و نبوت شیعی از طریق امامت تبین و تفسیر می شود بنابر این اگر بحث امامت مخدوش شود بحث توحید و نبوت شیعی متزلزل می شود .
بنابر این بحث امامت مانند ستون و قائمه خیمه است که اگر بافتد تمام اندیشه شیعه با تمام اصول و فروعش از هم می پاشد و به نخ تسبیح می ماند که دانه های تسبیح را در کنار هم حفظ نموده است که اگر پاره شود تمام دانه تسبیح پراکنده می شود .
پس بحث از امامت بحث مهم و حیاتی است و باید بدان پرداخته شود تا معلوم شود که این اندیشه حق است یا باطل ؟
اصل بحث امامت بمعنای کسی که رابط بین خالق و مخلوق است و امامت به این معنی شامل پیامبران الهی هم می شود و امامت به این معنی امری پذیرفته شده بین تمام فرق اسلامی است .
این که بشر نیازمند به کسانی است که او را از دستورات و فرامین خداوند آشنا کند و راههای جلب رضایت او را به مردم نشان بدهد و از مکروهات و مذمومات و چیزیهای که ناخوشایند او است مطلع سازد امری است مورد اتفاق همگان و این مقدار نیاز به بحث امامت چالش و اختلافی ندارد .
بنابر این بحث امامت در تفکر شیعه مربوط به آنچه بیان شد نیست نقطه مرکزی بحث در بحث امامت این است که آیا امامت به این معنی باید استمرار داشته باشد یا با خاتمیت پیامبر اسلام پایان پذیرفته است و به عبارت دیگر پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از خود کسانی را بعنوان وصی و جانشین خود به اذن و دستور خداوند منصوب فرموده است یا نه و به عبارت دیگر آیا لازم است پیامبر کسانی را بعنوان جانیشن معرفی کند یا لازم نیست و ملاک ضرورت و نیاز چیست ؟
امامیه می گویند پیامبر صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام را نصب فرموده است ولی دیگر فرق اسلامی می گویند پیامبر نصب نفرموده است و مسئله امامت را به مردم واگذار کرده است ؟
برای این ادعای خود دو دلیل ادعا نموده اند که یکی اثباتی و دیگری نفی است .
اما دلیل اثباتی آنها بر این ادعا این است که بشر در سایه هدایتهای نورانی قرآنی و به فضل ارشادات و راهنماییهای نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله به درجه ای از رشد و بلوغ و بالندگی رسیده بود که می توانست خود بدون نیاز به کسی راه حق و حقیقت را تشخیص دهد و آن راه را بپیماید بدون این که نیاز به راهنمایی خاص خدا و رسول داشته باشد اگر اوصاف و فضائلی که از صحابه در قرآن آمده است انسان توجه کند اعتراف می کند که این افراد نیازی به راهنما و امام نداشته اند افرادی که به درجه عالیه از سیر و سلوک عرفانی رسیده بودند و می توانستند بهشت و جهنم را بینند وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى‏ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا آنها کسانی بودند که به چنان نورانیتی راه یافته بودند و در اثر نورانیت باطنی به عالترین صفات اخلاقی رسیده بودند چنین کسانی چه نیازی به امام و رهبر داشتند امام و رهبر برای این است که راه حقیقت را نشان دهد و بشر را از گرفتار شدن در ضلالت و گمراهی نجات دهد وقتی کسانی بودند که روح متعالی آنها با حقیقت عجین شده بود چه ضرورت و نیازی به امام داشته اند وقتی عقل انسان ها در سایه سار وحی و تعالیم عالیه قرآنی به بلوغ و رشد رسید و اندیشه های متعالی در بوستان محمدی شکوفا شد و انسان نورانی شده محل آمد و شد فرشته گان قرار گرفت ان الذین قالوا ثم استقاموا تنزل علیهم الملائکه دیگر چه نیاز و ضروتی وجود دارد خداوند برای هدایت بشریت کسانی را به نصب خاص برای هدایت و امامت جامعه نصب کند آیا وجود این انسان های نوارنی شده به نور قرآن برای هدایت و تربیت جامعه کفایت نمی کند ؟
و اگر در همان روز سقیفه صاحبان رأی بر این تصمیم می گرفتند که عده ای از بزرگان مدینه کاندیدا شوند و با آراء مردم انتخابی انجام گیرد و در این جمع امام علی علیه السلام هم کاندیدا می شد و بعنوان حاکم و والی جامعه اسلامی رأی می آورد آیا بحث امامت شیعه باز مطرح می شد آیا در این فرض هم لازم بود خداوند کسانی را برای هدایت جامعه بشری بعنوان امام و جانشین پیامبر نصب کند یا لازم نبود ؟
اما دلیل نفی آنها این است که مطابق ادعای شیعه حضرت رسول صلی الله علیه آله در آخرین سفر زیارتی خود به مکه مکرمه در سر زمین غدیر خم در یک مراسم ویژه که ده ها هزار نفر در آن مراسم حضور داشتند حضرت امیر علیه السلام بطور رسمی به جانشینی بعد از خود نصب نمود و لکن این ادعا قابل اثبات نیست چون لازمه پذیرش چنین امری کفر صحابه عظیم الشأنی است که در راه اسلام و در رکاب پیامبر جانفشانی نموده و برای دفاع از حریم اسلام تا پای جان ایثار و فداکاری نموده اند چگونه باور کردنی است صحابه ای که اسلام در کالبد وجودیشان رسوخ کرده بود و عشق و علاقه به پیامبر مانند خون در بدنشان جریان داشت به محض رحلت پیامبر سفارش به این مهمی را نادیده بگیرند و خط بطلانی بر وصایت او بکشند و تمام ارزش ها و قداست های خود را زیر پای هوی و هوسهای حکومتی قربانی کنند .
مگر باور کردنی است که هنوز پیامبر دفن نشده عده ای از صحابه تصمیم بگیرند تا قانون خدا و دستور پیامبر را ملغاء اعلام کنند و آّب از آب تکان نخورد و صدای هیچ کسی در نیاید و کسی بر این امر اعتراض نکند و همه در مدت زمانی کمتر از یک روز لباس کفر و بی ایمانی بتن کنند آیا می شود با توجه به مقام و منزلت صحابه چنین امری را پذیرفت ؟
این ادعای برادران اهل سنت بیشتر طرح یک ادعا است تا بیان یک دلیل و برهان و لذا ما به جای این که به پاسخ این ادعاها به پردازیم ادله و براهین ضرورت امامت را بیان می کنیم که در ضمن به این ادعا هم پاسخ داده می شود .
قبل از ورد به بحث امامت لازم است یک بحث انسان شناسی انجام گیرد چون دلان ورود به بحث امام شناسی انسان شناسی است تا ما انسان را نشناسیم و با نیازها و خواسته های حقیقی او آشنا نشویم نمی توانیم در بحث امامت سخنی بگویم چون بحث امامت بحث هدایت و راهنمای جامعه انسانی است در حقیقت هدایت انسان ها است و تا ما انسان و نیاز های او را نشناسیم و ندانیم چه می خواهد و به چه چیزهای نیاز دارد نمی توانیم او را هدایت کنیم بنابر این باید حداقل در دو جهت انسان مورد شناسای قرار گیرد یکی بحث نیازها و خواسته ها است و دیگری بحث استعداد و توانائیها .
اگر ما بتوانیم نیازهای انسان ها را بشناسیم و استعداد و توانمندیهای او را کشف کنیم می توانیم در مورد بحث امامت قضاوت کنیم که این انسان نیاز به امام دارد یا ندارد و آیا این نیازها و خواسته بدون وجود امام منصوب از طرف خداوند بر آورده می شود یا نه و این استعداد ها و توانمندیها بدون امام منصوب از طرف خدا شکوفا می شود یا نه ؟

درباره ی علیرضا شجاعی

من علیرضا شجاعی هستم اندیشه گم شده دوران ماست در جست جوی پرسشهای بنیادینی هستیم که این گم شده را پیدا کند...

همچنین ببینید

تدبر در قرآن

tadbbr

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *